Glem DAB-maset, bruk nettradio i bilen

Mobilen er løsningen.
Nettradio like bra som DAB i bilen

Som første land i verden har Norge nå startet jobben med å slukke FM-båndet for radio. Inn kommer i stedet DAB+, som etter sigende skal gi bedre kvalitet på sendingene.

Om du får dem inn, da. Problemet for flere nordmenn er nemlig at de ikke har DAB-radio i bilen, eller at det ikke er DAB-signal der de kjører. Eventuelt begge deler.

Dersom du ikke har en radio som støtter DAB+ i bilen – noe NAF anslår gjelder rundt to millioner norske biler – behøver det heldigvis ikke bety at du må løpe ut og kjøpe et helt nytt bilanlegg.

Ekstern DAB-adapter

Allerede finnes det flere DAB-adaptere på markedet, som kan kobles til bilens anlegg. Disse har i den siste tiden gått unna som varmt hvetebrød, men varierer i både funksjon, brukervennlighet og kvalitet.

NAF har testet seks av de mest vanlige på markedet, som koster mellom 799 til 1899 kroner. Men ifølge testen henger ikke nødvendigvis kvaliteten sammen med prisen:

– Det merkes at dette er en forholdsvis «ung» produktgruppe. Løsningene virker lite gjennomtenkt, og få av dem framstår som gode, trafikksikre og permanente valg, skriver NAF – som også trekker frem kabelrotet fordi enheten må ha strøm og en antenne som må monteres i vinduet.

Radio på mobilen

NRK Radio-app

Slik ser NRKs radio-app ut. Legg merke til at du kan hoppe tilbake i tid med "buffer"-knappen, samt 15 sekunder bakover om du gikk glipp av noe.

Ifølge nettsiden DinSide er det kanskje ingen krise om du verken har DAB i bilen eller ønske å investere i en ekstern adapter.

De fleste har nemlig med seg mobilen i bilen, og via denne kan du strømme radio i minst like god kvalitet som DAB-sendingene, bare via internett.

For å teste hvor godt nettradio via mobilen fungerer i forhold til DAB på veien, kjørte DinSides journalist fra Oslo til Bergen og tilbake. På veien til Bergen ble det hørt på NRK Radio via mobilnettet, mens det ble hørt via DAB på hjemreisen. Begge veier ble alle stopp i lydstrømmen notert ned underveis.

Journalisten opplevde at DAB-signalene ble borte mellom 40 og 45 ganger, spesielt i tunnelene – og da hovedsakelig på Vestlandet. Ettersom DAB er direktesendt radio, innebærer slike pauser at man går glipp av hva som blir sagt i sendingen mens signalet er borte.

Med nettradio oppsto det også noen pauser i sendingen der det ikke var god nok mobildekningen, totalt mellom 30 og 40 pauser på noen sekunder hver. Ettersom nettradio kan bufre sendingene, altså mellomlagre dem, går man imidlertid ikke glipp av sendingen, som fortsetter der den slapp før pausen.

Tunnelene er verstingene

Slik bufring sørger for eksempel for at du ikke like ofte opplever pauser når du kjører gjennom tunneler, også de som mangler 3G/4G-dekning.

I DinSides test falt DAB-signalet ut etter et par sekunder i samtlige 30+ tunneler på mer enn 200-300 meter mellom Bergen og Voss, med Stavenestunnelen som eneste unntak, noe som gjorde det til «en lidelse» å følge sportssendingene.

Får mer info om hva som spilles

Enkelte nettradio-apper, som Radium for iPhone, kan også hente fram mer informasjon om låtene som spilles på radioen.

Ifølge BA har riktignok Statens Vegvesen satt av 40 millioner kroner for å gi 53 tunneler i Hordaland DAB+. Dette gjelder imidlertid ikke tunneler som er under 500 meter lange – disse vil dermed trolig ikke ikke få DAB+-dekning overhodet.

På landsbasis lovet Vegvesenet å sørge for DAB-mottak i over 320 tunneler før arbeidet begynte med slukking av FM-båndet i begynnelsen av 2017.

Når det kommer til mobilnettet, er det de forskjellige teleaktørene som selv står for utbygging. Telenor har jobbet kontinuerlig med å bygge ut 4G-dekningen til å dekke hele veinettet i Norge, med unntak av enkelte tunneler – der man da kan bufre.

Nettet gir større mangfold

Ved å høre på ting via mobilen er du ikke lenger bundet opp til de radiosendingene du måtte få inn via bilanlegget. I tillegg til egne apper fra norske radiostasjoner, har du også tredjeparts radio-apper som lar deg ta inn mange tusen radiokanaler fra inn og utland.

I tillegg kommer appene fra musikktjenester som Tidal og Spotify, samt mange tusen podcaster og lydbøker fra inn- og utland.

Via disse appene (se faktaboka for mer informasjon) kan du høre på akkurat det du måtte ønske, fra hele verden, nær uansett hvor sær smak du måtte ha innen radio, musikk eller bøker.

Hva koster mobilradio?

Om du er bekymret for kostnaden knyttet til strømming av radio via mobilnettet, er det mest sannsynlig uten grunn.

På bilturen DinSide gjennomførte Oslo-Bergen, ble det brukt 568MB på åtte timer. I NRKs radio-app kan du velge mellom to kvalitetsinnstillinger, der den med lavest kvalitet bruker 60MB og den høye kvaliteten bruker 90MB per time.

Om du tar utgangspunkt i Telenors mest populære abonnement, FRIHET 5 GB, tilsvarer én time strømming med lavest kvalitet 4,80 kroner, mens en time med høyest kvalitet kommer på 7,20 kroner.

På en iPhone med iOS versjon 8 eller høyere bufres også inntil 15 minutter, mellom 15-22,5 MB. Forskjellige tjenester kan kreve ulik mengde data, men de aller fleste nettradiokanaler og strømmetjenester er tilpasset for lytting på farta.

Egen bilmodus

... men husk å ikke se for mye på mobilskjermen - øynene skal være på veien. Appen TuneIn Radio har en egen bilmodus som viser deg bare det nødvendigste.

Så lenge du har et mobilabonnement med en god dataplan, skal det gå helt fint å høre på radio (eller andre ting) over mobilen i bilen. Om du skulle trenge litt ekstra data på en langtur, er det lett å kjøpe ekstra data – noe du enkelt også kan gjøre via Mitt Telenor-appen.

Hvordan kobler du til?

Mange moderne biler har et stereoanlegg med Bluetooth-støtte – det er dette som gjør det mulig for mobilen å koble seg trådløst til bilens høyttalere for handsfree-bruk. Når mobilen er koblet opp mot bilen, kan du også spille av musikk eller annet via samme trådløse oppkobling.

Har ikke anlegget ditt Bluetooth-støtte, kan de hende at du kan koble mobilen til via en ledning – enten fra hodetelefonutgangen til en eventuell AUX-inngang, eller med datakabel til en USB-inngang om dette støttes. Med sistnevnte vil også mobilen lades underveis.

På lange turer kan det nemlig være smart å ha med en billader til mobilen, så du ikke går tom for strøm underveis – eventuelt en bærbar lader.

Husk også at det er forbudt å taste og surfe på mobilen mens du kjører. For å unngå å ta blikket unødvendig mye fra veien, bør du ha en mobilholder (for eksempel denne) som kan settes fast på dashboardet eller frontruten.

«Siste utvei», dersom du har en riktig gammel bil, er å gå til anskaffelse av en FM-sender som kobles til mobilen. Denne vil da sende lyden fra mobilen din ut på en lokal FM-kanal, som deretter kan plukkes opp av bilens FM-radio. Lyden vil her ikke være like god som ved kablet oppkobling, men fungerer stort sett greit til vanlig radiolytting.

Populært på Online.no nå: